کد مطلب: 171792
با آغاز فصل گرما در چهارمحال و بختياري
هشدار مديرکل دامپزشکي در خصوص بيماري کريمه کنگو/تب خونريزي‌دهنده مبتلايان را تا مرگ پيش مي‌برد
تاریخ انتشار : 1396/02/17 11:11:00
نمایش : 1406
مديرکل دامپزشکي چهارمحال و بختياري از راه‌هاي انتقال بيماري را نيش کنه آلوده، تماس با ترشحات کنه‌هاي له شده، تماس با خون و مواد آلوده فرد مبتلا و تماس با خون و مواد آلوده کننده دام مبتلا عنوان کرد و از دامداران خواست با توجه به شروع فصل گرما و فعاليت کنه‌ها دام‌ها و اماکن دامي را با سم ضدکنه سمپاشي نمايند، از لباس کار، دستکش، چکمه استفاده نمايند، گوشت قرمز سالم و بهداشتي را از مراکز مجاز تهيه نمايند.














 
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز؛ تب خونريزي‌دهنده کريمه، کنگو به‌عنوان بيماري ويروسي قابل انتقال بين انسان و حيوان مطرح است که از طريق کنه‌هاي آلوده به ويروس قابل انتقال است، در كشور ما نيز ديده مي­‌شود، آلودگي با اين ويروس در دام‌­ها بيماري باليني ايجاد نمي­‌كند با اين همه ممكن است در انسان باعث مرگ شود.

ايجاد خونريزي در بافت‌­هاي بدن يكي از نشانه‌­هاي بيماري در انسان است كه در مراحل آخر بيماري اتفاق مي‌افتد.

اين بيماري به صورت معمول از طريق گزش كنه‌­هاي آلوده و يا از طريق تماس انسان با بافت­‌هاي دام‌­هاي آلوده در زمان كشتار دام به انسان منتقل مي­‌شود.
 

تعدادي از حيوانات وحشي و اهلي مانند گاو، بز، گوسفند و خرگوش ميزبانان تكثيركننده اين ويروس هستند و كنه‌هايي كه از اين دام­‌ها خونخواري مي­‌كنند مي­‌توانند آلوده شده و آلودگي را به نوزادان خود منتقل نمايند. بافت‌هاي مختلف اين دام­‌ها ازجمله خون و گوشت آلوده هستند و مي­‌توانند ويروس را در محيط منتشر كنند و يا در صورت تماس به انسان منتقل نمايند. بنابراين كشتار دام­‌ها در كشتارگاه و رعايت اصول بهداشتي در هنگام كشتار نقش بسيار مهمي در پيشگيري از بيماري دارد.

عبدالمحمد نجاتي مديرکل دامپزشکي چهارمحال و بختياري از راه‌هاي انتقال بيماري را نيش کنه آلوده، تماس با ترشحات کنه‌هاي له شده، تماس با خون و مواد آلوده فرد مبتلا و تماس با خون و مواد آلوده کننده دام مبتلا عنوان کرد.
 

وي يادآور شد: متاسفانه بيماري در دام علائم درمانگاهي مشخص ندارد و فقط زماني که ويروس در خون دام وجود دارد تب زودگذر و خفيفي ايجاد مي‌کند و در انسان علائمي مشابه با آنفلوآنزا ايجاد مي‌کند که شامل تب، سردرد شديد، سختي گردن، درد شکم، درد عضلاني، درد کمر، سوزش چشم و حساسيت به نور است.

نجاتي اضافه کرد: در اين بيماري بعد از سه تا پنج روز ظهور علائم با خونريزي که به صورت تکه‌هاي قرمز يا بنفش روي پوست، داخل دهان و گلو است بروز مي کند و به تدريج وسيع‌تر مي‌شود.

وي از دامداران خواست با توجه به شروع فصل گرما و فعاليت کنه‌ها دام‌ها و اماکن دامي را با سم ضدکنه سمپاشي نمايند، از لباس کار، دستکش، چکمه استفاده نمايند، گوشت قرمز سالم و بهداشتي را از مراکز مجاز تهيه نمايند.

نجاتي گفت: در کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه ۲۴ ساعت در دماي ۴-۰ درجه نگهداري مي‌شود، از نقل و انتقال و کشتار دام‌هاي مشکوک خودداري شود، وسايل و لوازم کار را با شوينده‌ها ضدعفوني نمايند و از له کردن کنه با سنگ و انگشت خودداري نمايند.

انتهاي پيام/1022ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg